CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

10. apr. 2008

Diktningens kunst

Lyrikk er først og fremst en av de tre hovedsjangerne innen skjønlitteratur. Det er litteratur som innebærer diktining med følelser og øyeblikkets stemmning.

Noe som kjennetegner lyrisk tekster:
  • At teksten har musikalske eller visuelle vikemiddler, som rim og/eller rytme.

  • Teksten er kort og mettes med betydning.
  • Lyriske tekster skal si mye med få ord.

Lyrikens diktning har veldig stor betydning og har gitt det norske samfunnet masse. Vi har mange store lyrikere. Dikt kan gi oss en følelse eller få oss til å gruble. Dette diktet jeg ar valgt, fikk meg til å gruble og jeg likte tanken bak det.


"Hvis jeg går..."

Hvis jeg går

ødelegger jeg deg

for en stund


Hvis jeg blir

ødelegger jeg deg

for alltid







Dette diktet er skrevet av Håvard Reim (født 1959), som debuterete som attenåring i 1977, med diktsamlingen kall på heltene. Han har gitt ut både lyrikk, essay og andre sakprosatekster. Reim er også kjent for å ha skrevte tekster til kjente personer som Bob Dylan og Leornard Cohen, og til Morten Harkets soloplate Wild Seed. Dette diktet kommer fra en samling som heter Teksmeldinger, som er en samling av kort tekster om blant annet barndom, sår kjærlighet og brutte ekteskap.

Diktet "Hvis jeg går nå..." handler om en som prøver/skal forlate en annen person. Diktet beskriver det på en merkelig måte, men samtidig riktig. Hvis en person blir forlat av en annen person som en elsker veldig høyt, kommer man over det etter hvert. Men vis denne personen som prøver å forlate deg, og dere ikke har det bra sammen og forblir sammen, blir det ingen gode/glade mennesker ut av det. Dette er en av grunnene jeg liker dette diktet. Måten en beskriver at en forlater noe/noen, er det som gjør diktet spesiellt. Med tanke på dette likte jeg diktet i seg selv, uten en måte jeg kan forklare det på.

1 kommentarer:

LK sa...

Jeg synes dette diktet illustrerer hvor mye man kan si med kun få ord. Godt valg!